Laboratoria Przyszłości

Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Misją tego programu jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.

Celem inicjatywy jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka).

W ramach Laboratoriów Przyszłości nasza szkoła otrzymała wsparcie finansowe w wysokości 30000 zł na zakup wyposażenia technicznego, dzięki któremu uczniowie będą mogli uczyć się poprzez eksperymentowanie i zdobywać w ten sposób praktyczne umiejętności.

Nasza szkoła otrzymała następujące wyposażenie:

  • Drukarka 3D wraz z filamentami
  • Zestaw LEGO SPIKE Prime Robot Edukacyjny z akesoriami
  • Zestaw LEGO SPIKE Essential Robot Edukacyjny z akcesoriami
  • Oświetlenie do realizacji nagrań
  • Mikrofony kierunkowe z akcesoriami
  • Mikrokontroler z czujnikami i akcesoriami
  • Lutownica / Stacja lutownicza z gorącym powietrzem
  • Kamera przenośna cyfrowa wraz z akcesoriami
  • Gimbal
  • Szafki zamykane

Zakupiony sprzęt uatrakcyjni zajęcia szkolne i pozwoli uczniom rozwijać swoje zainteresowania nie tylko na lekcjach techniki, informatyki, matematyki, chemii, fizyki, biologii, przyrody, historii, geografii i w ramach innych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, lecz także w ramach zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań i innych form rozwijania umiejętności. Uczniowie będą mogli uczyć się pracy zespołowej, dobrej organizacji i dbania o porządek na stanowisku pracy oraz radzenia sobie w życiu codziennym.

Laboratoria Przyszłości – II półrocze 2024/2025.

W II półroczu kontynuowaliśmy realizację zajęć z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach Laboratorium Przyszłości.

Klocki Lego w dalszym ciągu cieszą się dużym zainteresowaniem uczniów. Wykonali oni wiele ciekawych projektów, byli bardzo kreatywni chętni do pracy i nauki. Zajęcia z takimi pomocami sprzyjały rozwojowi logicznemu myśleniu, rozwiązywaniu problemów oraz współpracy w grupie. Podczas zajęć uczniowie konstruowali ruchome modele pojazdów, maszyny i roboty, wykorzystując klocki LEGO Education Spike oraz aplikację LEGO Education SPIKE. Uczniowie tworzyli programy, które wydawały odpowiednie komendy, dotyczące poruszania się, wydawania odgłosów, świecenia czy zmiany kolorów.

Na drukarce Omni3D wykonano szereg pomocy dydaktycznych na lekcje fizyki, gadżety na walentynki i inne święta oraz pamiątkowe sowy dla uczniów klasy ósmej z okazji ukończenia szkoły.

Przeprowadzono zajęcia z elektroniki, na których wykorzystano zestawy do montażu mikrokontrolerów . Uczniowie poznali budowę obwodów elektrycznych oraz zasady działania podstawowych elementów elektronicznych.

Aparat fotograficzny, statywy, mikrofony kierunkowe, mikroporty, gimbal oraz zestaw oświetleniowy to nowoczesny sprzęt, który jest bardzo często wykorzystany w naszej szkole do uwiecznienia imprez i uroczystości szkolnych, wycieczek klasowych oraz dokumentowania życia naszej szkoły.

W przyszłym roku szkolnym zamierzamy w dalszym ciągu wykorzystywać sprzęt otrzymany w ramach projektu Laboratoriów Przyszłości do promowania naszej szkoły, realizacji programów szkolnych i rozwijania kompetencji uczniów w zakresie umiejętności cyfrowych.

Laboratoria Przyszłości I – półrocze 2024/2025

Rozpoczynamy następny rok pracy z pomocami dydaktycznymi, które otrzymaliśmy w ramach ogólnopolskiego programu pod nazwą – „Laboratoria Przyszłości”. Dzięki nowoczesnym technologiom, uczniowie mają możliwość aktywnego uczestnictwa w zajęciach. Umożliwiają one realizację kreatywnych projektów, które angażują dzieci w naukę przez doświadczenie. Praca z takimi pomocami sprzyja rozwojowi logicznego myślenia, rozwiązywaniu problemów oraz współpracy w grupie. Kompetencje z zakresu STEAM sprawiają, że nasi uczniowie mogą eksperymentować, tworzyć, programować i odkrywać.

Zestawy klocków SPIKE są idealne do nauczania przedmiotów STEAM, łączą budowanie z elementami elektronicznymi i programowaniem, co pozwala na interdyscyplinarne podejście do nauki. Uczniowie chętnie uczestniczyli w zajęciach na których projektowali, budowali różne pojazdy i programowali je, rozwijając umiejętności komunikacji i współpracy. 

Na drukarce Omni3D wykonano szereg pomocy dydaktycznych na lekcje geografii i biologii oraz ozdoby świąteczne. Wydrukowano też nagrody, które były rozdawane podczas konkursów szkolnych.

Głośniki i mikrofony, które otrzymaliśmy znalazły szerokie zastosowanie na lekcjach muzyki oraz zajęciach dodatkowych, ułatwiając nauczycielom prezentację materiału i angażowanie podopiecznych. Mikrofony pomogły w realizacji przedstawień szkolnych.

Aparat fotograficzny i kamera utrwaliły miedzy innymi:

– uroczyste rozpoczęcie Roku Szkolnego 2024/2025

– Dzień Kropki w oddziałach przedszkolnych

– wycieczkę klas 1-3 do Krakowa w ramach programu „Lekcja o finansach”

– Dzień Przedszkolaka

– wycieczkę klas 4-8 do Warszawy w ramach programu „Lekcja o finansach”

– Dzień Nauczyciela

– Pasowanie pierwszaków na ucznia

– apel z okazji Dnia Niepodległości

– zabawę Andrzejkową

– wizytę Świętego Mikołaja

– szkolne Jasełka

– wykorzystanie sprzętu z LP na zajęciach 

– audycje szkoły muzycznej YAMAHA

– Dzień Babci i dziadka

Dzięki programowi „Laboratoria Przyszłości dostajemy narzędzia, które łączy zabawę z nauką, rozwijając umiejętności kluczowe w XXI wieku i przygotowując uczniów do przyszłych wyzwań.

 

 

Sprawozdanie za maj i czerwiec 2023 – LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI

W maju i czerwcu  2023 roku w naszej placówce odbyły się kolejne lekcje z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”.

Na zajęciach dodatkowych i świetlicy uczniowie przeżyli niesamowitą przygodę z robotyką i programowaniem z wykorzystaniem klocków lego. Dzięki połączeniu kolorowych klocków LEGO, prostego w użyciu sprzętu i oprogramowania oraz intuicyjnego języka kodowania opartego na Scratchu, zaangażowali się w ciekawe zajęcia edukacyjne by zdobyć nowe umiejętności poprzez udział w kreatywnej zabawie. Samodzielnie konstruowali ściśle według kroków zawartych w instrukcji. Następnie uczyli się programując wykonane przez siebie pojazdy poruszać się nimi. Wykorzystując klocki LEGO, uczyli się oni współpracować w grupie oraz rozwijali swoją kreatywność.

Ponadto tworzyli projekty obiektów 3D przy pomocy dedykowanego oprogramowania, dzięki czemu mogli później wydrukować własny obiekt przestrzenny – kwiatek dla mamy.

Na zajęciach dodatkowych z techniki uczniowie z klasy ósmej pracowali z mikrokontrolerami, budowali proste układy elektryczne, korzystając z instrukcji zawartych w podręczniku „Kurs podstaw elektroniki”.

Uczniowie wykorzystali również sprzęt audiowizualny ( mikrofony i oświetlenie) do zorganizowania uroczystej akademii z okazji Dnia Rodziny i Pożegnania klasy ósmej.

 

 

Dokumentację naszych działań realizujemy wykorzystując do tego sprzęt fotograficzny zakupiony ze środków projektu.

Sprawozdanie za kwiecień 2023 – LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI

W kwietniu 2023 roku w nasze szkole realizowane są zajęcia z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych i sprzętu zakupionego w ramach projektu Laboratoria Przyszłości.

W ramach realizowanego w naszej szkole projektu Laboratoria Przyszłości, uczniowie przebywający w świetlicy szkolnej, informatyce i technice systematycznie korzystają z zajęć z zestawami klocków lego.

Prowadzono zajęcia z wykorzystaniem drukarki 3D. Powstawały obiekty tematycznie związane z okresem wielkanocnym – pisanki i zajączki wielkanocne.

Na zajęciach dodatkowych z techniki uczniowie z klasy ósmej zapoznali się ze stacją lutowniczą na gorące powietrze i sposobem posługiwania się lutownicą.

 

Uczniowie wykorzystali również sprzęt audiowizualny ( mikrofony i oświetlenie) do zorganizowania uroczystej akademii z okazji Święta 3 – Maja.

 

 

Dokumentację naszych działań realizujemy wykorzystując do tego sprzęt fotograficzny zakupiony ze środków projektu.

 

Sprawozdanie za marzec 2023 – LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI

W marcu 2023 roku w nasze szkole realizowane są zajęcia z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych i sprzętu zakupionego w ramach projektu Laboratoria Przyszłości.

W ramach realizowanego w naszej szkole projektu Laboratoria Przyszłości, uczniowie przebywający w świetlicy szkolnej systematycznie korzystają z zajęć z zestawami klocków lego. Zestawy klocków Lego Education SPIKE Prime oraz Essential umożliwiają dzieciom rozwijanie wyobraźni przestrzennej i umiejętności konstrukcyjnych oraz logicznego myślenia. Bardzo ważnym aspektem tych zajęć jest współpraca w grupie oraz wspólne rozwiązywanie problemów podczas procesu tworzenia. Konstrukcje powstają według określonej instrukcji, następnie są programowane, aby wykonać określone zadanie.

Uczniowie wraz z opiekunem na drukarce 3D drukują różne pomoce naukowe, które później wykorzystywane są na lekcjach.

Dokumentację naszych działań realizujemy wykorzystując do tego sprzęt fotograficzny zakupiony ze środków projektu.

Sprawozdanie za styczeń i luty 2023 – LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI

W styczniu i lutym 2023 roku w naszej szkole realizowane są zajęcia z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych i sprzętu zakupionego w ramach projektu Laboratoria Przyszłości.

Dużym zainteresowaniem cieszą się zajęcia z robotyki i programowania z wykorzystaniem klocków lego. Uczniowie na zajęciach informatyki korzystają z zestawów Lego i budują modele urządzeń według instrukcji. Po wykonaniu modelu programują go w taki sposób, że robot wykonuje założone czynności zgodnie z poleceniami uczniów.

Na zajęciach zostały wydrukowane modele figur przestrzennych. Rekwizyty 3D można zastosować do zilustrowania uczniom zasad matematyki, a zwłaszcza geometrii. Kiedy uczniowie mają problem z wyobrażeniem sobie bryły w przestrzeni, wystarczy dać im ją do ręki.

Dokumentację naszych działań realizujemy wykorzystując do tego sprzęt fotograficzny zakupiony ze środków projektu.

Zajęcia realizowane z wykorzystaniem pomocy zakupionych przez szkołę dzięki programowi Laboratoria Przyszłości są bardzo lubiane przez uczniów, co objawia się ich wielkim zaangażowaniem w pracy na lekcjach.

Sprawozdanie za grudzień 2022- LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI

W grudniu 2022 roku w Szkole Podstawowej w Bachórzu realizowane są zajęcia z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych i sprzętu zakupionego w ramach projektu Laboratoria Przyszłości.

W grudniu uczniowie przeżyli niesamowitą przygodę z robotyką i programowaniem z wykorzystaniem klocków lego. Dzięki połączeniu kolorowych klocków LEGO, prostego w użyciu sprzętu i oprogramowania oraz intuicyjnego języka kodowania opartego na Scratchu, zaangażowali się w ciekawe zajęcia edukacyjne by zdobyć nowe umiejętności poprzez udział w kreatywnej zabawie. Samodzielnie konstruowali ściśle według kroków zawartych  w instrukcji. Następnie poznali tajniki programowania klocków. Na koniec uczniowie budowali i projektowali zgodnie z własnymi pomysłami a nawet marzeniami.

Prowadzono zajęcia z wykorzystaniem drukarki 3D. Powstawały obiekty tematycznie związane z okresem świątecznym – ozdoby choinkowe.

Uczniowie wykorzystali również sprzęt audiowizualny ( mikrofony i oświetlenie) do zorganizowania Jasełek szkolnych i Wigilii.

 

 

Dokumentację naszych działań realizujemy wykorzystując do tego sprzęt fotograficzny zakupiony ze środków projektu.

Sprawozdanie za listopad 2022- LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI

Listopad 2022 roku w naszej szkole to następny miesiąc w którym realizowane są zajęcia z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych i sprzętu zakupionego w ramach projektu Laboratoria Przyszłości.

W listopadzie zostały przeprowadzone pierwsze lekcje robotyki i programowania z wykorzystaniem klocków lego. Dzięki połączeniu kolorowych klocków LEGO, prostego w użyciu sprzętu i oprogramowania oraz intuicyjnego języka kodowania opartego na Scratchu, uczniowie chętnie angażowali się w ciekawe zajęcia edukacyjne by zdobyć nowe umiejętności poprzez udział w kreatywnej zabawie. Dla dzieci była to świetna nauka w formie zabawy.

Na lekcjach fizyki w klasie 8 uczniowie budowali proste obwody elektryczne wykorzystując zakupiony w ramach projektu Laboratoria Przyszłości sprzęt elektroniczny– mierniki, oporniki, diody.

Używana jest również drukarka 3D. Na zajęciach lekcyjnych i świetlicowych drukowane są przygotowane przez uczniów figury.

Sprawozdanie za wrzesień i październik 2022- LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI

W naszej szkole realizowane są zajęcia z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych i sprzętu zakupionego w ramach projektu Laboratoria Przyszłości.

Na lekcjach informatyki i zajęciach świetlicowych odbyły się już pierwsze zajęcia dotyczące robotyki i programowania z wykorzystaniem klocków Lego. Zestawy LEGO Education SPIKE Prime oraz Essential, to doskonałe narzędzie do nauki programowania dla uczniów naszej szkoły.

Uczniowie zapoznali się również z drukarką 3D otrzymaną przez szkołę w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Uczniowie poznali zasadę działania urządzenia oraz obserwowali proces drukowania modeli 3D.

 

 

Uczniowie wykorzystują również sprzęt audiowizualny ( mikrofony i oświetlenie) do organizowania akademii szkolnych (Dzień Nauczyciela, Pasowanie na ucznia klasy I).

 

 

 

 

Dokumentację naszych działań realizujemy wykorzystując do tego sprzęt fotograficzny zakupiony ze środków projektu.

Wyszukiwarka
Linki

Ministerstwo Edukacji Narodowej